Var god logga in
Please sign in
Följ

Servicedesk och Servicedesk fliken

Servicedesk och fliken Servicedesk

Servicedesk-fliken på MidrocOnline är den officiella vägen till DA/IT och Servicedesk. På fliken Servicedesk kommunicerar hela DA/IT till verksamheten om saker som berör användarens dagliga DA/IT-relaterade frågor. På sidan Servicedesk har vi samlat ihop nyheter, driftinformation och de vanligaste länkarna till olika supportgrupper, beställningsformulär och användarguider m.m.

Vart kan jag få hjälp?

På vänster sida hittar du knappen för att skicka in ett servicedesk-ärende (Create new ticket). Här kan du också få en överblick över dina inskickade ärenden och dess status.

Du finner en lång länklista i mitten på sidan Servicedesk där du t.ex. kan beställa utrustningan, licenser, konferensutrustning, ställa en ​fråga till AX, beställa ett användarkonto eller skicka in ett förbättringsförslag till Åsikten eller Synpunkten, m.m.

Du kan också söka bland hundratals guider som vi har skrivit enkom för våra Midroc-användare med ambitionen att hålla dem korta och pedagogiska. Länken till guiderna hittar du på vänster sida.

Vi har sedan en tid tillbaka ett CallCenter där vi tar emot alla samtal i turordning med ett kösystem och möjligheten att lägga upp viktiga meddelanden som berör hela koncernen. I våras införde vi också en funktion som gör det möjligt att "spela in" ett servicedeskärende via telefonen utanför öppettiderna. Detta går även att göra om det t.ex. är kö och man inte har tid att vänta.

Servicedesk kan nås på tre olika sätt.

  1. Via webben: Servicedesk - Skapa ett servicedeskärende
  2. E-post: servicedesk@midroc.se
  3. Telefon: 010-470 70 01 (mån-fre 07:00-16:30)

Hur kan jag få hjälp?

På vänster sida hittar du knappen för att skicka in ett servicedesk-ärende (Create new ticket). Här kan du också få en överblick över dina inskickade ärenden och dess status.

Servicedeskformuläret är inbyggt i sidan på MidrocOnline/Servicedesk och liknar ett vanligt mail till utseende. Du har en ämnesrad, ett textfält och ett fält för att kunna lägga upp filer som t.ex. bilder och dokument. I rubriken Subject skriver du kort vad du vill veta eller behöver hjälp med. Beroende på vad du skriver så kommer systemet att automatiskt leta efter och föreslå en guide som stämmer överens med texten. T.ex. som i bilden vill jag veta "OneDrive" och jag behöver inte slutföra texten innan jag får några förslag på guider som har med OneDrive att göra. Klicka på en relevant länk under Looking for this? så kommer du till respektive guide.

Om de föreslagna artiklarna inte stämmer överens med vad du söker efter så hoppa till fältet Beskrivning och beskriv ditt ärende i vanligt ordning. Du har också möjlighet att ladda upp t.ex. skärmbilder på problemet

 

 

Vi ser helst att du inkommer med dina ärenden till servicedesk via webben. Anledningen är att du bland annat får förslag på lösningar direkt när du beskriver ärendet och därmed kan få hjälp utan att behöva vänta på att ärendet skall bli upplockat, förmedlat till rätt person och slutligen löst.

Guider

Det absolut snabbaste sättet att få hjälp på är att först kolla om det finns en guide på problemet eller uppgiften som du vill få hjälp med. Börja därför med att söka efter en guide (klicka på länken Guides på Servicedesk-fliken) på det som du tänker skapa ett ärende på. 

Från och med nyligen så har vi fått ytterligare en kanal att nå ut med dessa guider på. Nämligen Video. Video är en "app" som finns bland övriga online-appar i App Laucnhern. Klicka på Video och kanalen Learning Lab för att se vad som finns. Guiderna är byggda efter tanken att användare och administratörer skall samverka för att få en så dynamisk, innehållsrik och givande supportsida som möjligt. Guiderna har ett kommentarsfält där man t.ex. kan påpeka felaktigheter i en guide, ett stavfel eller varför inte berömma författaren? Vill man hålla sig kortfattad kan man "lajka" eller "disslajka" en artikel. På så sätt kan vi anpassa det vi lägger upp efter efterfrågan eller uppdatera gammal information.

 

Håll dig underrättad

Sedan lanseringen av "den nya startsidan" har vi på DA/IT fått ett nyhetsflöde värt namnet. DA/ITs nyheter hamnar inte bland övriga artiklar på förstasidan utan i ett eget flöde på sidan Help. Däremot så kan vi meddela viktiga händelser på förstasidan via en liten "logg" och en gul "in-your-face" banderoll. Nyheterna som vi skickar ut kommer i fyra olika smaker. Dessa är: Störning, Löst, Planerad, Artikel. Oavsett status så ser artiklarna likadana ut men de profileras på olika sätt på startsidan. Så här fungerar det.

  • Störning: En oförberedd händelse som stoppar en eller flera funktioner. Vi lägger upp en text så fort vi kan tillsammans med en gul banderoll på förstasidan. Information uppdateras löpande. Oftast rör sig den gula banderollen om ett omfattande problem som gäller flera eller alla. När problemet är löst så tas den gula banderollen bort.
  • Planerad: Här lägger vi upp information om händelser vi vet i förväg skall ske. Bland dessa hittar vi servicefönster, underhåll, Telias återkommande underhåll på kontorsförbindelser etc. Dessa hamnar i "loggen" på förstasidan.
  • Löst: Alla lösta störningar sätts som "Löst" genom att ge rubriken för artikeln prefixet *LÖST*
  • Artikel: Alla andra nyheter läggs som vanliga artiklar. Bland dessa finner du tips och tricks, nyheter, allmän information, guide-lines, policys, manifestationer m.m.

Gemensamt för alla nyheter är att dem är kopplade till Yammer och gruppen Learning Lab. Varje artikel har alltså ett kommentarsfält och när du skriver i detta så postas din kommentar tillsammans med en länk till artikeln på Yammer/Learning Lab. Detta för att maximera spridning av information.  

Var denna artikel till hjälp?
1 av 1 tyckte detta var till hjälp
Har du fler frågor? Skicka en förfrågan

Kommentarer